Namaz je osnova i stub islama (Ishak Sedić)
Ko iskreno vjeruje i pokorava se Uzvišenom Allahu i slijedi Poslanika i njegov sunnet, redovno obavlja i čuva namaz, shvatio je da je taj ibadet radi njega i da mu namaz donosi brojne koristi i blagodati. Drukčiji je život onoga koji namaz obavlja u pogledu njegova izgleda, zdravlja, naravi i ponašanja, u odnosa na onog ko ne klanja. Skladan i uredan život onih koji klanjaju, njihov raspored radnih obaveza i slobodnog vremena, ponašanje i postupci u okvirima Allahovih zakona, sačuvanost od nemorala, poroka i griješenja, njihova radosna i nurli lica to svakodnevno potvrđuju.
Vjernik je najbliži svom Gospodaru dok klanja, dok ruku i sedždu pred Njim obavlja. On tada, dok uči Kur'an i dove, na određeni način razgovara sa svojim Stvoriteljem. „Kada je vjernik u namazu, on razgovara sa svojim Gospodarom.“(Buhari) Obavljajući namaz, taj glavni stub islama, on čuva, jača i potvrđuje svoj iman.
Obaveza, važnost i definicija namaza
Namaz je glavni i prvi ibadet muslimana, svakodnevna obaveza, koju je Allah dž.š. strogo naredio svojim robovima. To je obaveza, dug svakog vjernika od punoljetnosti do kraja života. Obavljanje namaza ne prestaje ni u bolesti, ni na putovanju, ni u ratu, zarobljeništvu i sličnim stanjima, uz ruhse – olakšice. Kako narod kaže: Namaz nema uzura dok je pamet u glavi i duša u tijelu. lzuzetak su žene koje određeni period nisu dužne klanjati, kao i osobe van svijesti, ili dok spavaju, maloljetnici i maloumne osobe. Poslanik s.a.v.s. je rekao: „Podignuto je pero (ne pišu se djela) maloumniku dok ne ozdravi, djetetu dok ne poraste i spavaču dok se ne probudi.“ (Buhari)
„Ko prespava namaz ili ga zaboravi, jedini kefaret – otkup je da ga naknadno klanja kada se sjeti.“ (Ahmed, Nesai, Tirmizi – sahih).
Brojni su ajeti i hadisi koji ukazuju na obavezu namaza. To je ibadet koji je Allah, dž.š., toliko puta naredio svojim robovima: „O vjernici, namaz obavljajte i Gospodaru svome se klanjajte, i dobra djela činite da biste postigli ono što želite.“ (EI-Hadždž, 77.)
„Namaz obavljajte i zekat dajite i zajedno sa onima koji namaz obavljaju i vi obavljajte.“ (EI-Bekare, 43.)
„Redovno namaz obavljajte, naročito onaj krajem dana i pred Allahom ponizno stojte.“ (El-Bekare, 238.)
„A vi namaz obavljajte i zekat dajite i Poslaniku poslušni budite da bi vam se ukazala milost.“ (En-Nur, 56.)
I raniji poslanici su obavljali namaz, a Muhammedu, s.a.v.s., je namaz propisan izravno na miradžu: „Poslaniku s.a.v.s. je bilo propisano pedeset namaza u noći miradža. Zatim se broj smanjivao sve dok nije došao do pet. Tada je čuo poziv: Muhammede, Moje se riječi ne mijenjaju. Njih je pet a imaćeš nagradu kao za pedeset.“ (Ahmed, Nesai, Tirmizi – sahih)
U pogledu važnosti, obaveze i odgovornosti za namaz Poslanik, s.a.v.s,. je govorio: „Islam se temelji na pet temelja – šarta: obožavanju samo Jednog Allaha, obavljanju namaza, davanju zekata, postu ramazana i obavljanju hadždža.“ (Muslim)
„Klanjajte namaz u svojim kućama i ne pretvarajte ih u grobove!“ (Buhari, Ebu-Davud, Ahmed)
Zadnja oporuka Poslanika, s.a.v.s., svome ummetu je: „Namaz, namaz (čuvajte namaz) i one nad kojima imate vlast!“ (Ahmed, Nesai, lbnu-Madždže)
Za namaz, njegovu ispravnost i pravilnost, prvo de se polagati račun na Sudnjem danu: „Prvo zašto će čovjek odgovarati na Sudnjem danu jeste namaz; pa ako mu namaz bude ispravan, biće mu ispravna i ostala djela, a ako ne bude, neće mu biti ispravna ni ostala djela.“ (Taberani – hasen)
Što se tiče definicije namaza, stručnjaci iz područja fikha su rekli: To je ibadet koji se sastoji od stajanja, učenja, pregibanja, sedžde i sjedenja. Počinje tekbirom a završava selamom. Muhammed, s.a.v.s., je rekao: „Ključ namaza je abdest, njegov početak je tekbir, a završetak predavanje selama.“ (Ahmed, Ebu-Davud, Tirmizi)
„… Moja je radost u namazu.“ (Nesai, Ahmed, Bejheki, Hakim – hasen)
„Namaz je svjetlo vjernika.“ (lbnu-Madždže – hasen)
„Namaz je stub vjere; namaz je ključ svakog dobra.“ (Taberani)
„Osnova islama i njegov stub je namaz.“ (Tirmizi, Hasen – sahih)
Vrijednosti i koristi namaza
Svakodnevno obavljanje namaza odvaja čovjeka, barem na trenutke, od ovoga svijeta, od njegovih brojnih planova, problema i ambicija. Stupanjem u namaz zaboravlja se na dunjaluk i razmišlja o svom Stvoritelju i povratku Njemu. Sa namazom se vjernik neposredno približava Uzvišenom Allahu i doživljava svu ljepotu te bliskosti. Brojne su koristi za one koji redovno i uredno namaze obavljaju:
a) Namaz disciplinira čovjeka
Svi namazi su propisani da se klanjaju tačno u određeno vrijeme. Obuhvaćaju periode i dana i noći, pa tako imaju dnevni i noćni namazi. Allah dž.š. kaže: „…Zaista je vjernicima namaz propisan u određeno vrijeme.“ (En-Nisa’, 103.)
„l obavijaj namaz početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći!“ (Hud, 114.)
Redovno i pravilno obavljanje namaza u određeno vrijeme čini od vjernika discipliniranu, karakternu, stabilnu i urednu ličnost. Ta disciplina i preciznost ne dozvoljavaju mu da se nekontrolirano prepusti brojnim ispraznim zadovoljstvima, iživljavanjima i besposlici. On je uredan i na vrijeme na poslu, na putu i kod kuće. Sve stiže i ima vremena i za sebe i za druge. Allah dž.š. daje svakom svom pokornom robu bereket u vremenu.
b) Namaz čuva od grijeha i poroka
Allah dž.š. kaže: „Kazuj Knjigu koja ti se objavljuje i obavljaj namaz, namaz, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ružno; obavljanje namaza je najveća poslušnost! Allah zna šta radite.“ (EI-Ankebut, 45.) Dakle, namaz utječe na čovjeka, korigira i regulira njegovo ponašanje, odvraća ga i čuva od sramnih, loših i grješnih djela i motivira ga na dobra i plemenita djela. Čini čovjeka snažnim da vlada situacijom i da uspješno obuzdava svoje strasti i slabosti. Poslanik, s.a.v.s. je govorio: „Onaj, koga namaz ne odvrati od bestidnih i zabranjenih djela, neće imati ništa od namaza osim što će biti udaljen od Allahove milosti.“(Taberani – daif)
c) Namaz jača volju i pozitivne emocije čovjeka
Čovjek, kao slabo i nejako biće, u nevolji se gubi i očajava a u dobru zaboravlja na svog Gospodara. Tako nešto se ne događa vjernicima koji redovno namaz obavIjaju. Naredni ajeti to potvrđuju: „Čovjek je uistinu stvoren malodušan, kada ga nevolja snađe – brižan je, a kada mu je dobro – nepristupačan je, osim onih koji namaze svoje budu na vrijeme obavljali.“. (EI-Me‘aridž, 19-23.)
„O vjernici, tražite pomoć sa strpljenjem i obavljanjem namaza! Allah je doista sa strpljivima.“ (El-Bekare, 153.)
Namaz jača i snaži čovjeka i pomaže mu da se lakše nosi sa brojnim životnim problemima i odgovornostima. Pa, kada se uznemiri, nasekira, neka uzme ablest i klanja, pa de ga to smiriti i oraspoložiti.
d) Namaz smiruje i otklanja tugu i bol
Namazom se postiže duševni mir i spokojstvo, odmor i za dušu i za tijelo. Mnogi psihički problemi čovjeka, koji su posljedica napetosti i stresova, liječe se opuštanjem i odmorom, a takvu atmosferu i relaksaciju pruža namaz. Allah, dž.š., kaže: „Mi dobro znamo da je teško u duši zbog onog što oni govore, zato veličaj Gospodara svoga i hvali Ga, i sedždu obavljaj, i sve dok si živ Gospodaru svome se klanjaj!“ (EI-Hidžr, 97-99.)
Zato bi Poslanik, s.a.v.s., u tim stanjima tuge, tegobe, uzbuđenja, uznemirenosti i umora pribjegavao namazu, pa je rekao Bilalu:„O Bilale, ikameti za namaz i odmori nas njime.“ (Ebu-Davud)
e) Namaz jača i čisti tijelo
Kod priprema za namaz traži se čistoća tijela, odjeće i mjesta za obavljanje namaza. Uzimanjem abdesta po nekoliko puta na dan peru se oni dijelovi tijela koji se najviše prljaju. Abdestom se jača cirkulacija i smiruje tijelo, ublažava zamor i vraća svježina. Obavezni tjelesni pokreti u namazu, koji su sastavni dijelovi namaza su korisne tjelesne vježbe koje doprinose živosti, čvrstini, izdržljivosti i mobilnosti cijelog organizma. Još kada se tome doda odlazak pješice na namaz u džamiju, postiže se duhovna i tjelesna snaga i uravnoteženost tijela i duše. Savremena medicina preporučuje: kretanje, vježbanje, pranje, čišćenje itd. Sve to muslimani imaju riješeno obavezom namaza, abdesta, čistoće i lične higijene.
f) Namaz briše grijehe
Vjernik se trudi da ne griješi, ali od grijeha niko imun nije, pa makar to bilo nehotice ili u neznanju. Kako god drugi ibadeti, kao što su post, hadž, zekat, sadaka, neutraliziraju i potiru određene grijehe, tako je i sa namazom. U narednim hadisima Poslanik, s.a.v.s., to ovako pojašnjava: „Pet dnevnih namaza i džuma do džume brišu ono što je među njima.“ (Muslim) Brišu grijehe svakom ko uredno i redovno obavlja namaze.
„Šta mislite kada bi pred vratima nekog od vas bila rijeka u kojoj bi se on kupao svaki dan pet puta; šta kažeš, da li bi to kupanje ostavilo na njemu što god od njegove prljavštine? Neće ostaviti nikakvu njegovu prljavštinu, rekoše prisutni. Tako je i sa pet dnevnih namaza sa kojima Allah briše manje grijehe.“ (Buhari)
g) Namaz donosi spas i vodi u Džennet
Allah, dž.š,. je obećao svojim dobrim robovima koji vjeruju, rade dobra djela i uredno obavljaju ibadete i obrede, spas i džennetsku nagradu. U Kur'anu se kaže: „I namaz obavljajte i zekat dajite, a za dobro koje za sebe pripremite naći ćete nagradu kod Allaha, jer Allah dobro vidi ono što radite.“ (EI-Bekare, 110.)
Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Ko bude revnosno i redovno obavljao namaz, to de mu biti svjetlo, dokaz i spas na Sudnjem danu…“(Ahmed, Taberani, lbnu-Hibban)
„Hoćete li da vam kažem, pomoću čega ćete ući u Džennet? Borbom protiv nepnjatelja, pružanjem gostoprimstva (putniku – musafiru), brigom o namazu i namaskim vremenima, uzimanjem abdesta u hladnim noćima i dijeljenjem hrane gladnima.“ (Ibnu-Asakir- hasen)
Posebnosti i odlike namaza
Od svih ibadeta vjernik je najčešće i najviše vremena u namazu. Namaz se obavlja svakodnevno, pet puta, što traje oko sat i po dnevno. To je pravo duhovno i tjelesno blagostanje za čovjeka. Skladni i smireni pokreti, skrušenost i poniznost, koncentracija misli i učenja daju namazu jedinstvenu, najbolju i najljepšu molitvu Bogu. Samo muslimani imaju namaz i taj način obraćanja svom Stvoritelju. Zato je namaz vanjsko obilježje i prepoznatljivost muslimana. Pa na pitanje: Ko su muslimani?, odgovor je: To su oni što klanjaju.
Po hadisima Poslanika, s.a.v.s., namaz spada u najbolja djela vjernika: „Allahu su najdraža djela: klanjanje namaza na vrijeme, pokornost roditeljima i borba na Allahovom putu.“ (Buhari i Muslim)
„Ustrajte u vršenju islamskih propisa i dužnosti. Divno li je po vas, ako u tome ustrajete! Znajte, da vam je namaz najbolji i najvažniji posao. Samo pravi musliman (mu'min) redovno čuva abdest (a time i namaz).“ (lbnu Madždže – sahih)
„Najbolja i najkorisnija djela koja čovjek može učiniti su: namaz obaviti, zavađene izmiriti i ispoljiti lijepu narav.“ (Bejheki, Buhari u Tarihu – hasen)
Skrušenost i smirenost u namazu
Ima dosta onih koji klanjaju, ali žure sa namazom i svode ga na formu. Dok je počeo, već je završio. Ne upotpunjavaju namaske ruknove, ne razmišljaju šta se uči i kome se ruku i sedžda čini. Ako je u namazu svome Gospodaru najbliži i najdraži, ako je namaz od najboljih djela, zašto onda žuriti i tako izgubiti vrijednosti, fadilete i ljepote koje mu namaz pruža. Allah, dž.š., je upozorio:„A teško onima koji, kad namaz obavljaju, namaz svoj kako treba ne izvršavaju.“ (EI-Maun, 4-5.)
Muhammed, s.a.v.s., je također govorio: „Najgori je kradljivac onaj koji potkrada svoj namaz, ukoliko ne izvršava kako treba ruku i sedždu i što ga ne obavlja bez potrebne skrušenosti.“ (Ahmed, Hakim – sahih)
Huzejfe je vidio čovjeka koji nije upotpunjavao ruku i sedždu, pa mu je rekao: „Nisi klanjao. Kad bi umro ne bi umro na Muhammedovom putu.“ (Buhari)
„Allah neće gledati u namaz čovjeka koji ne ispravlja leđa nakon rukua i sedžde.“ (Ahmed)
Naredni hadisi ukazuju šta treba učiniti da bi namaz bio valjan i, ako Bog da, primljen: „Kada neko od vas ustane da klanja, u namjeri da šapatom doziva Gospodara svoga i da Mu se preda u mislima, neka dobro pazi kako će to uraditi (tj. šta će u namazu učiti i kako de ispravno klanjati).“ (Hakim – sahih)
„Čovjek završi namaz, a od namaza upiše mu se (primi) samo desetina, devetina, osmina, sedmina, šestina, petina, četvrtina, trećina ili polovina.“ (Ebu Davud, Nesai, lbnu-Hibban) Znači, koliko se mislima prisutno u namazu, toliko se računa od namaza. Zato je dobro znati i prijevod pojedinih kratkih sura i učenja, pa da se zna šta se uči i kome se u namazu obraća.
„Klanjaj namaz kao da ti je posljednji, i to tako, kao da Allaha vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, vidi On tebe.“ (lbnu-Nedžar – hasen)
„Namaz neće biti ispravan ako se leđa ne poravnaju i ne smire na ruku'u i sedždi.“ (Ahmed, Nesai, lbnu-Madždže – sahih)
„Nema namaza kada je jelo postavljeno, niti kada klanjača muči velika ili mala nužda.“ (Muslim)
Ostavljanje i neobavljanje namaza
Praksa pokazuje da se mnogi muslimani nemarno odnose prema namazu. Jedni klanjaju od bajrama do bajrama, jedni od džume do džume, jedni samo uz ramazan, jedni ponekad a jedni nikako. Često je razlog neznanje, nemarnost i neupućenost u propise vjere i neshvatanje veličine obaveze ibadeta, među kojima je na prvom mjestu namaz. Napuštanje namaza od strane pojedinaca, grupa i džemata, ima bolne posljedice i na dunjaluku i na Ahiretu za njih. Allah dž.š. kaže: „A njih smijeniše zli potomci, koji namaz napustiše i za požudama podoše; oni će sigurno zlo proći.“ (Merjem, 59.)
Namaz je posebni znak vjere koji će nestati. Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Doista je između čovjeka, mnogoboštva i nevjerovanja ostavljanje namaza.“ (Muslim)
„Veze će se islama kidati jedna po jedna. Kako se koja bude kidala, ljudi će prelaziti na slijedeću. Prvo će nestati suđenja po šenjatu, a posljednje što će nestati jeste namaz.“ (lbnu-Hibban)
„Poslanikovi ashabi nisu smatrali nevjerstvom ostavljanje bilo kojeg vjerskog propisa, osim namaza.“ (Tirmizi)
„Allah, dž.š,. vam je naredio da klanjate pet dnevnih namaza, pa ko bude lijepo abdest uzimao, klanjao ih na vrijeme, ispravno obavljao ruku i sedždu, i bio potpuno skrušen, Allah se obavezuje da de mu na Sudnjem danu grijehe oprostiti. A ko ne bude tako radio, nema Allahovo obećanje: Oprostiće mu ako bude htio, a ako ne bude, kazniće ga.“ (Ebu-Davud, Bejheki – sahih)
Navikavanje djece i omladine da klanjaju
Obavljanje namaza je stvar navike i tradicije u porodicama dobrih vjernika. U današnjim uvjetima, na našim prostorima situacija je znatno povoljnija, što se tiče naše omladine, jer kroz vjeronauku u školama stiču znanja o vjeri. Na roditeljima je da ih usmjeravaju i navikavaju da propise svoje vjere praktikuju. To su činili i raniji poslanici i zadnji poslanik Muhammed, s.a.v.s. Naređivali su namaz ukućanima i dove učili da budu dobri muslimani: „Naredi čeljadi svojoj da obavljaju namaz i ustraj u tome!“ (Taha, 132.)
„Gospodaru moj, daj da ja i potomci moji obavljamo namaz; Gospodaru naš, Ti usliši dovu moju!“ (lbrahim, 40.)
„O sinko moj, obavljaj namaz i traži da se čine dobra djela, a odvraćaj od hrđavih i strpljivo podnosi ono što te zadesi – dužnost je tako postupiti.“ (Lukman, 17.)
Poslanik, s.a.v.s., je govorio: „Kada dijete počne razlikovati koja mu je desna a koja lijeva ruka, počnite ga navikavati da klanja.“ (Ebu-Davud – hasen)
„Poučavajte dijete namazu kada mu bude sedam godina, a prisilite ga (ako neće da obavlja namaz) kada mu bude deset godina.“ (Tirmizi, Taberani, Ahmed, Hakim – sahih)
Vrijednost namaza u džematu
Dnevni namazi se mogu obavljati individualno, ali je znatno bolje i vrjednije klanjati ih zajednički u džematu. Ako je džamija udaljena, džemat se formira kod kuće sa porodicom, ili u namjenskim prostorijama na radnim mjestima, na otvorenim prostorima, na putu i sl. Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Namaz u džematu vrijedi kao dvadeset i pet namaza obavljenih pojedinačno. A onaj ko klanja namaz u zbijegu (bespuću) i lijepo obavi ruku i sedždu postignut će vrijednost od pedeset namaza.“(Hakim – sahih)
Namaz u džematu donosi posebne vrijednosti i blagodati. Dolazi do druženja i svakodnevnog viđenja i komuniciranja sa prijateljima i rodbinom. Džemat otklanja izoliranost i osamljenost pojedinaca, od kojih neki nemaju ni porodicu. Kod tih susreta dolazi se do informacija o stanju u džematu – da li je ko bolestan, da nije ko umro, da nije ko u nevolji pa mu treba pomoći itd. Pošto su u džematu prisutni ljudi svih profila i zanimanja prilika je za ugovaranje i sklapanje određenih poslova nakon namaza.
Svi koji su bili i koji će, ako Bog da, ići na hadž, prisustvuju najbrojnijem džematu na dunjaluku u Haremima Meke i Medine, gdje klanja ponekad i blizu milion ljudi. Zato se i namazi na tim častim mjestima posebno vrednuju. Muhammed, s.a.v.s. je rekao:„Namaz u mojoj džamiji vrijedi kao hiljadu namaza na nekom drugom mjestu, osim Mesdžidul-harama u Meki, a namaz u Haremu kod Kabe vrijedi kao sto hiljada namaza na nekom drugom mjestu.“ (Ahmed, sened sahih)
S obzirom na obavezu, važnost i vrijednost namaza u svakodnevnom životu muslimana, o ovoj temi trebalo bi često i govoriti i pisati. Nije kasno nikom doći tevbe – pokajati se za propušteno, zatražiti oprost i u preostalom dijelu života ustrajati u izvršavanju šerijatskih obaveza i ibadeta, od kojih je na prvom mjestu namaz. Ko je bez namaza, propušta veliku blagodat, ljepotu i radost vjernika, i odlazi u krajnje neizvjesnu ahiretsku budućnost. Tužno je bilo slušati odgovor jednog džematlije koji je ležao na samrtnoj postelji, na pitanje šta ti je žao od dunjaluka, kada je rekao: „Žao mi je što nikad nisam ni jedan namaz klanjao i nikad nijedan dan postio.“ Ali, i ta izjava je jedan vid tevbe – kajanja. A Allah najbolje zna, ko je zaslužio Njegovu milost i oprost.
Gospodaru naš, učvrsti nas u vjeri našoj, da uredno i redovno mi i potomci naši namaze obavljamo i tako islam na ovim prostorima čuvamo.
Tekst je objavljen u časopisu „Novi Horizonti“, br. 140, april 2011. god.