Istraživanje: Debalans Bošnjaka u institucijama Bosne i Hercegovine – Akti države Bosne i Hercegovine koji propisuju nacionalnu zastupljenost u institucijama Bosne i Hercegovine

Istraživanje: Debalans Bošnjaka u institucijama Bosne i Hercegovine – Akti države Bosne i Hercegovine koji propisuju nacionalnu zastupljenost u institucijama Bosne i Hercegovine

Ustav i zakoni Bosne i Hercegovine jasno i nedvosmisleno propisuju proporcionalnost po pitanju nacionalne strukture državnih službenika i zaposlenika u institucijama Bosne i Hercegovine. Političke stranke, politički akteri, i pojedinci, iz različitih interesa, godinama su kršili ove odredbe ili ih ignorisali, zapošljavajući podobne a na štetu Bošnjaka, i nastavljaju sa ovom praksom.

U nastavku donosimo pregled akata države Bosne i Hercegovine koji propisuju nacionalnu zastupljenost u institucijama Bosne i Hercegovine: 

  • Ustav Bosne i Hercegovine, Član IX Opšte odredbe:

„3. Funkcioneri imenovani na položaje u institucijama Bosne i Hercegovine, u pravilu, odražavaju sastav naroda Bosne i Hercegovine”. 

  • Odluka Ustavnog suda o konstitutivnosti naroda (U 5/98od 1. jula 2000. godine):

Konstitutivnost naroda mora biti shvaćena “kao jedan natkrovljujući princip Ustava BiH kojem se entiteti moraju u potpunosti povinovati prema članu III/3.(b) Ustava BiH”. (str 23.)

  • Odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine (U-23-14-1058444) – predmet “Ljubić2 od 1. decembra 2016. godine): “(…) Pored navedenog, iz naprijed navedenih odredaba Ustava Bosne i Hercegovine slijedi da je ustavotvorac u institucijama Bosne i Hercegovine uspostavio proporcionalnu zastupljenost Bošnjaka, Srba i Hrvata kao konstitutivnih naroda” (str. 21.).

Inače, “proporcionalnost” se u ovoj odluci navodi ukupno 64 puta, a na nju se pozvao i podnosilac zahtjeva i koristio je kao argument za pokretanje postupka pred Ustavnim sudom Bosne i Hercegovine. Tako Božo Ljubić navodi: “Načelo proporcionalnosti bi se moralo primjenjivati na način da se ne derogira osnovni smisao proporcionalnosti koji u višenacionalnoj i složenoj Bosni i Hercegovini predstavlja jedan od ključnih elemenata stabilnosti i ravnopravnosti građana i konstitutivnih naroda”. (str. 5 i 6)

  • Zakon o upravi – Član 7. Zakona: “U organima uprave osigurava se odgovarajuća nacionalna zastupljenost državnih službenika i zaposlenika u skladu sa nacionalnom strukturom stanovništva, a prema posljednjem popisu stanovništva u Bosni i Hercegovini”. 

Član 61. st. 4. Zakona: “Rukovodilac organa uprave obavezan je da na osnovu i u okviru Ustava, zakona i drugih propisa i smjernica Vijeća ministara savjesno vrši povjerenu mu  funkciju i lično je odgovoran za njeno vršenje, kao i za rad organa kojim rukovodi”.

  • Zakon o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine – Član 2. st. 1. Zakona: “Struktura državnih službenika u državnoj službi okvirno odražava nacionalnu strukturu stanovništva Bosne i Hercegovine prema posljednjem popisu stanovništva”.
  • Zakon o ministarskim imenovanjima, imenovanjima Vijeća ministara i drugim imenovanjima Bosne i Hercegovine – Član 3. Principi Zakona 

(E) Zastupljenost pri zapošljavanju: Odgovorni javni službenik nastoji osigurati da se kod imenovanja na javnu poziciju u pravilu odražava sastav naroda i građana Bosne i Hercegovine.

  • Zakon o ministarstvima i drugim organima uprave Bosne i Hercegovine – Član 3. Zakona: “Sastav državnih službenika i zaposlenih u organima uprave iz člana 2. ovog zakona odražava nacionalnu strukturu stanovništva prema posljednjem popisu stanovništva u BiH, u skladu sa čl. V.4.b) i IX.3. Ustava BiH, odredbama Zakona o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine (…), Zakona o upravi (…) i Zakona o državnoj službi u institucijama Bosne i Hercegovine (…).”
  • Zakon o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću Bosne i Hercegovine – Član 4. st. (4) “Sastav Vijeća, u pravilu odražava sastav naroda Bosne i Hercegovine i spolnu zastupljenost u Bosni i Hercegovini. Pravilnik Vijeća reguliše postupke koji su neophodni da bi se osiguralo poštovanje važećih odredbi Ustava i zakona Bosne i Hercegovine koji regulišu ovo pitanje”.

Član 43. (“Kriteriji za imenovanje”) st. (2): “Vijeće primjenjuje odgovarajuće ustavne odredbe kojim se uređuju jednaka prava i zastupljenost konstitutivnih naroda i ostalih. Imenovanja na svim nivoima pravosuđa također trebaju da imaju za cilj i postizanje jednakosti spolova”.

  • Zakon o radu u institucijama Bosne i Hercegovine – Član 8. stav 9. “Struktura zaposlenika kod poslodavca okvirno odražava nacionalnu strukturu stanovništva Bosne i Hercegovine prema posljednjem popisu stanovništva.”

Mišljenje Ministarstva pravde Bosne i Hercegovine broj 08-02-4-2673/13 od 25.marta 2013. godine, u vezi s popunjavanjem zaposlenika u jednoj instituciji na nivou države Bosne i Hercegovine, u kojem je navedeno sljedeće:

“(…) Prioritetno bi trebalo primati one kandidate koji pripadaju narodu koji nije dovoljno zastupljen u strukturi zaposlenika poslodavca. Naravno, može se primati samo onaj kandidat koji ispunjava sve uslove za radno mjesto koje se popunjava”. (Mišljenje tadašnjeg državnog ministra pravde Bosne i Hercegovine Bariše Čolaka.)

Popis stanovništva u Bosni i Hercegovini – osnova za imenovanje rukovodilaca i zapošljavanje u državnoj službi

Procentualni omjer koji moraju poštovati sve institucije na nivou Bosne i Hercegovine, kako nalažu Ustav Bosne i Hercegovine i državni zakoni, posebno član 7. Zakona o upravi, je Popis iz 2013. godine (osim policijskih organa).

Popis stanovništva u Bosni i Hercegovini 2013. godine (stanovništvo ukupno – 3.531.159): 

Bošnjaci – 50,11 %,

Srbi – 30,78 %,

Hrvati – 15,43 %,

Ostali – 3,68 %.

Osim toga, visoki predstavnik u Bosni i Hercegovini Christian Schmidt, mijenjajući Ustav entiteta Federacije BiH na dan izbora, 2. oktobra 2022. godine, koristio je Popis iz 2013. godine: “(…) objavljeni rezultati posljednjeg popisa stanovništva u Bosni i Hercegovini koristit će se za izračunavanja koja zahtijevaju demografske podatke a potrebna su za izbor delegata u Dom naroda.”

Amandman CXXVIII, Odluka kojom se donose amandmani na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine, web stranica Ureda visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini: https://www.ohr.int/decision-enacting-amendments-to-the-constitution-of-the-federation-of-bosnia-and-herzegovina-4/

Propisi koji se odnose na policijske službenike 

Zakon o policijskim službenicima Bosne i Hercegovine – Član 4. Nacionalna zastupljenost: “Struktura policijskih službenika u policijskim organima uopšte odražava nacionalnu strukturu stanovništva BiH prema popisu stanovništva iz 1991. godine.”

Identična odredba se nalazi u svim relevantnim zakonima koji se odnose na pojedine policijske organe na nivou Bosne i Hercegovine, npr. na Agenciju za istrage i zaštitu Bosne i Hercegovine, Graničnu policiju Bosne i Hercegovine, itd.

Popis stanovništva u Bosni i Hercegovini 1991. godine (stanovništvo ukupno – 4.377.033): 

Bošnjaci – 43,5 %,

Srbi – 31,2 %,

Hrvati – 17,4 %,

Ostali–7,9 % (Jugosloveni 5,54%, Ostali i drugi 2,36%).

 

(Preporod.info)

VIŠE NA     preporod.info