Piše: Almir Fatić…www.preporod.com…
Stotinu imena, mudžiza i osobina Muhammeda, a.s.
Fejruzābādi, potom, navodi stotinu stvari spomenutih u Kur'anu koje se odnose na Muhammedovo, a.s., biće i njegove osobine, tj. na njegove riječi, djela i stanja. Ovaj mufessir, između ostalog, još navodi da se na pedeset mjesta u Kur'anu ime Muhammeda, a.s., spominje zajedno sa imenom Uzvišenog Allaha te da je Uzvišeni Allah vanjštinu i srce Muhammeda, a.s., ukrasio sa stotinu ukrasnih osobina: pedeset se odnosi na njegove izvanjske osobine, a pedeset na njegovo plemenito srce (Besā'ir…, 6/8, izd. el-Medžlisu l-e'alā li š-šu'ūni l-islāmijje, Kairo, 2000).
Imena Muhammeda, a.s., u Suhufima
Također, Fejruzābādi spominje imena Muhammeda, a.s., u pejgamberskim Suhufima, i to u slijedećim:
u Suhufima Ibrahima, a.s.,: Uhrājā qademen, tj.: ”Onaj koji prethodi drugim vjerovjesnicima, a posljednji se pojavljuje”;
u Suhufima Šita, a.s.: Sāme – Sāme, tj.: ”Onaj odlučnih dokaza”:
u Suhufima Adema, a.s.: Muqanni’, tj.: ”Onaj zaogrnuti”;
u Suhufima Ša'ja i Ermija, a.s.: Qāni’, tj.: ”Onaj skromni”.
No, ime Muhammeda, a.s., poznato je i drugim živim bićima, odn. svima njima, tako nam sugerira ovaj komentator. Naime, on ističe da je u svijetu ptica Muhammeda, a.s., poznat pod imenom: ‘Abdu l-Džebbār (Rob Silnoga); u svijetu stoke: ‘Abdu l-Gaffār (Rob Sveopraštajućeg); u svijetu džinna: Nebijju r-rahme (Vjerovjesnik milosti); u svijetu šejtana: Nebijju l-melhame (Vjerovjesnik junačkog boja).
Imena Muhammeda, a.s., u Zeburu, Tevratu i Indžilu
U Indžilu Muhammed, a.s., kao poslanik naviješten je pod imenom Tābe-Tābe, tj. pod imenom Tajjib (”Onaj dobri”); u Tevratu je naviješten pod imenom Māzmāz, tj.: ”Onaj koji se očekuje”, a u Zeburu pod imenom Fārkalīt u značenju: El-Fārūq bejne l-haqqi ve l-batil (”Onaj koji rastavlja istinu od neistine”). Ovako navodi Fejruzābādi (uspostavljajuću morfološku analogiju između riječi Fārkalīt i riječi El-Fārūq), dok se u većini komentara Kur'ana navodi Baraklit, odn. Paraklit. Također većina komentatora Kur'ana ime Paraklit povezuje sa navodom iz Indžila, Jevanđelja ili Novog Zavjeta, a ne sa navodom iz Zebura, kako to čini Fejruzābādi (v. Bes'āir…, 6/14).
Stotinu imena Muhammeda, a.s., u Kur'anu
Kako je već istaknuto, Fejruzābādi navodi stotinu imena Muhammeda, a.s., u Kur'anu (el-esma’ el-mi'e). Zapravo, dominatno se radi o nadimcima i atributima, a ne o imenima u pravom smislu te riječi. Prije nego što navedemo ta imena, shodno ovom komentatoru Kur'ana, nužno je istaći da, neka imena pripisana Muhammedu, a.s., kao ćemo to vidjeti u nastavku, nije moguće, prema našem mišljenju, razložno utemeljiti ili opravdati pravilima arapskoga jezika ili kur'anskoga stila, tako da se ne slažemo sa Fejruzābādijem u svim njegovom derivacionim postupcima imena Muhammeda, a.s., iz Kur'ana. No, ovdje ne želimo osporavati taj njegov postupak – što bi iziskivalo više tekstnog prostora – već samo izložiti imena Muhammeda, a.s., spomenuta u Kur'anu prema mišljenju ovog čuvenog komentatora Kur'ana (Besā'ir…, 6/11-13). Nećemo navoditi kur'anske ajete u prijevodu, već samo ime sure i broj ajeta na temelju kojeg se derivira određeno ime.
Nebijj: Vjerovjesnik (el-Enfal, 64 i dr.);
Resul: Poslanik (el-Ma'ide, 41, 67 i dr.);
Hatem: Pečat (el-Ahzab, 40);
Ummijj: Nepismeni (el-E'araf, 157-158);
- Re'ufu r-Rahim: Blagi i Milostivni (et-Tevbe, 128);
- 8. 9. 10. Mubeššir, Nezir, Šahid i Da'i: Obveselitelj, Onaj koji opominje, Svjedok i Pozivatelj (el-Ahzab, 45):
Siradžun munir: Svjetiljka koja sija (el-Ahzab, 45);
Bešir: Donositelj radosnih vijesti (el-Bekare, 119; Fatir, 24);
- Munzir i Hadin: Opominjatelj i Upućivač (er-Ra'd, 7);
- Sahib: Drug (en-Nedžm, 2);
- ‘Abd: Rob (el-Isra’, 1);
- Kerim: Plemeniti (el-Hakka, 40);
- 19. Velijj i Nesir: Zaštitinik i Pomagatelj (en-Nisa’, 75);
- El-Evla: Najpreči (el-Ahzab, 6);
- El-‘Aziz: Onaj kome je teško (et-Tevbe, 128);
- Er-Rahme: Milost (el-Enbija’, 107);
- Nur: Svjetlo(st) (el-Ma'ide, 15);
- Šehid: Svjedok (en-Nisa’, 41);
- Mubin: Jasni (el-Hadždž, 49);
- Mursel: Koji je poslan (Ja Sin, 3);
- Muddessir: Pokriveni (el-Muddessir, 1);
- Muzzemmil: Umotani (el-Muzzemmil, 1);
- Muzekkir: Koji opominje (el-Gašije, 21);
- Emin: Povjerljivi (eš-Šu'ara’, 107);
- Zikr: Opomena (et-Talak, 10);
- Uzunun: Uho (et-Tvebe, 61);
- Bejjine: Očigledni dokaz (el-Bejjine, 1);
- Huda: Uputa (el-Bekare, 38);
- Hakk: Istina (el-En'am, 5);
- Sidk: Istinoljubivost (ez-Zumer, 33);
- Hakim: Presuditelj (en-Nur, 48);
- Kadi: Sudija (el-Ahzab, 36);
- Ta Ha: Taha (Ta Ha, 1);
- Ja Sin: Jasin (Ja Sin, 1);
- Selam: Spas (el-Ma'ide, 16);
- ‘Alim: Znalac (Muhammed, 19);
- Mustekim: Ustrajni (Hud, 112);
- Muslim: Musliman (Junus, 72);
- Šakir: Zahvalni (el-En'am, 53);
- Mustafa: Odabrani (Fatir, 32);
- Mudžteba: Probrani (el-En'am, 87);
- Muhtar: Izabrani (el-Kasas, 68);
- Zer’: Sjemenka (el-Feth, 29);
- Ni'me: Blagodat (el-Ma'ide, 11);
- Muršid: Voditelj (el-Kehf, 18);
- Se'id: Sretni (Hud, 108);
- Habib: Koji voli i koji se voli (Ali ‘Imran, 31);
- Mutahher: Koji čisti (el-Ahzab, 33);
- Tajjib: Dobri, Lijepi (en-Nur, 26);
- Šefi’: Zagovornik (Sebe’, 23);
- Mubarek: Blagoslovljeni (Hud, 73);
- Musaddik: Koji potvrđuje (el-Ma'ide, 46);
- Enfus: Najboljeg roda (et-Tevbe, 128);
- Burhan: Dokaz (en-Nisa’, 174);
- Nas: Najbolji od ljudi (en-Nisa’, 54);
- Tali: Koji uči (et-Talak, 11);
- Muhridž: Izbavitelj (el-Ma'ide, 16);
- Redžul: Čovjek (Junus, 2);
- Kademu sidk: Sreća (Junus, 2);
- 67. Hamid i Mahmud: Hvaljeni i Pohvaljeni (Gafir, Fussilet, eš-Šura, ez-Zuhruf, ed-Duhan, el-Džasije, el-Ahkaf, 1);
- 69. 70. ‘Aziz, Sejjid i Kadir: Onaj izrazito najbolji (ili: Miljjnik), Prvak, Snažni (eš-Šura, 2);
- Tezkire: Podsjetnik (el-Hakka, 48);
- Meb'us: Poslani (el-Džumu'a, 2);
- Ma'sum: Zaštićeni (el-Ma'ide, 67);
- Mu'ejjid: Potpomognuti (el-Enfal, 62);
- Mensur: Pomognuti (el-Feth, 3);
- Magfur: Kome je oprošteno (el-Feth, 2);
- Galib: Pobjednik (el-Ma'ide, 56);
- Ma'fuvv: Kome je pobrisano (et-Tevbe, 43);
- Munbi’: Koji obavještava (e-Hidžr, 49);
- Redi’: Zadovoljni (Ta Ha, 130);
- Musebbih: Koji slavi/tespiha (el-Hidžr, 98);
- Sadžid: Koji čini sedždu (el-Hidžr, 98);
- ‘Abid: Pobožni (el-Hidžr, 99);
- Muktedi: Koji slijedi (el-En'am, 90);
- Mahfuz: Sačuvani (er-Ra'd, 11);
- Munadi: Koji poziva (Ali ‘Imran, 193);
- Mudžahid: Borac (et-Tevbe, 73; et-Tahrim, 9);
- Mustagfir: Koji traži oprosta (Muhammed, 19);
- Merfu’: Uzdignuti (el-Inširah, 4);
- Musalli: Klanjač (el-Kevser, 2);
- Amir i Nahin: Koji naređuje i zabranjuje (el-Hašr, 7);
- Mutehedždžid: Koji bdije noću (el-Isra’, 79).
- Muhtedi: Upućeni (Sebe’, 50);
- Mutevekkil: Koji se oslanja na Allaha, džellešanuh, (el-Furkan, 58);
- 96. 97. Hašir, ‘Akib i Mahi: Koji okuplja, Posljednji i Onaj koji odstranjuje nevjerništvo; u jednom hadisu stoji: ”Ja sam El-Hašir, jer će Allah oko mene okupiti stvorenja; ja sam El-‘Akib, jer sam posljednji vjerovjesnik, i ja sam El-Mahi, jer je Allah sa mnom odstranjuje nevjerništvo”;
- Evvelu: Prvi (ez-Zumer, 12);
- Ahmed: Mnogo hvaljeni (es-Saff, 6);
- Muhammed (el-Feth, 29).